Joanna Kinowska

Joanna Kinowska

mgr historyk sztuki specjalizujący się w fotografii, absolwentka Wydziału Nauk Historycznych i Społecznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. (praca magisterska pt. „Medializm i konceptualizm w polskiej fotografii lat siedemdziesiątych XX wieku”.)  

Kierownik do spraw edukacji kulturalnej w Służewskim Domu Kultury.W latach 2005-2014 pracowała w Dziale Edukacji Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki, od 2008 pozostając jego kierownikiem. 

Niezależna kuratorka wystaw fotograficznych – około 70 wystaw, edytorka książek fotograficznych, wykładowca Akademii Fotografii, założycielka „Miejsca Fotografii”, autorka tekstów na tematy fotografii, współpracuje m.in. z „Digital Camera Polska”, Fotopolis.pl, jurorka konkursów fotograficznych (m.in.: Grand Press Photo, Fotoreporter Roku), recenzentka podczas przeglądów portfolio (m.in. Miesiąc Fotografii w Krakowie, Fotofestiwal w Łodzi). Współorganizatorka konkursu Fotograficzna Publikacja Roku oraz Warszawskich Targów Książki Artystycznej. Prowadzi także warsztaty dla młodzieży „Foto 10+” oraz dla profesjonalistów „Myślenie fotografią”. 

www.sdk.waw.pl

http://miejscefotografii.blogspot.com 

www.fotopublikacja.pl 

__________________________________________________________________________

29.05.2016 godz. 18:20

Ile wolności w projekcie dokumentalnym?

Fotografia prasowa jest precyzyjnie regulowana. Redakcje i agencje fotograficzne zwykle przestrzegają zasad ogólnych co do nieustawiania zdjęć, częściej zaś przyjmują obowiązujące techniczne regulacje dotyczące postprodukcji zdjęć. Fundacja World Press Photo jest główną agendą wyznaczającą i dbającą o wysokie standardy fotografii prasowej, integrując społeczność fotoreporterów.

Fotoreporterzy i fotografowie dokumentalni podejmują często swoje autorskie projekty. Chociaż uważają, że w trakcie ich realizacji postępują z absolutną wolnością, wydają się jednak być pod presją wybranego gatunku fotografii. Przeprowadziłam badanie „Fotoreporter w Polsce”, w którym respondenci udzielają odpowiedzi m.in. na temat pracy w postprodukcji obrazu fotograficznego ze względu na przeznaczenie materiału: fotoreportaż, praca zlecona i projekt autorski. To właśnie w wynikach ankiety pojawił się paradoks, który jest głównym tematem mojego referatu: ile może mieć wolności fotoreporter podejmujący się autorskiego projektu? Z jednej strony na jego poczynania patrzy i czuwa środowisko fotografów prasowych, z drugiej są zasady etyczne i techniczne gatunków reporterskich i dokumentalnych, z trzeciej są jeszcze regulaminy konkursów fotografii prasowej. Wydaje się, że to sytuacja niemożliwa do pogodzenia: połączenie gestu artystycznego z autorską wypowiedzią i jeszcze – osiągnięciem ‘widzialności’ np. poprzez wygraną w konkursie.